Selecteer een pagina

Hoi ,

Wat zegt de kleur eigenlijk over groente en fruit? Aan de hand van de kleur van de groente en fruit kunnen we zien hoeveel fytochemicaliën erin zitten en welke.

 

  • Geel – Oranje: onder andere wortels, meloen etc. komt door de betacaroteen die deze groenten en fruit bevatten. Deze betacaroteen wordt in ons lichaam omgezet naar vitamine A. Dit hebben we nodig voor een gezonde huid, onze ogen en ons immuunsysteem.
  • Groen: dit zijn vooral spinazie, andijvie, boerenkool etc. deze bevatten vooral betacaroteen, vitamine C, ijzer en foliumzuur . De groene kleur is afkomstig van het chlorofyl dat licht absorbeert dat de plant gebruikt om te groeien. Hoe donkerder de groente hoe meer chlorofyl  het bevat en daardoor ook meer vitamine C en betacaroteen. Vitamine C bevorderd de opname van ijzer in ons lichaam. Om ons bloed (rode bloedcellen) gezond te houden hebben we ijzer nodig en foliumzuur.
  • Rood: lycopeen geeft de groente en fruit zijn kleur, bijvoorbeeld tomaten, aardbeien, watermeloen. Hoe roder de kleur hoe hoger het lycopeengehalte. Dit is een antioxidant die de kans op het krijgen van kanker help verkleinen.
  • Paars: dit pigment komt door de anthocyanen die in deze groenten en fruit zit. Dit zijn de blauwe druiven, rode kool, kersen etc. Anthocyanen werken als een antioxidant in ons lichaam en beschermd ons tegen bepaalde soorten kanker.
Tijdens de challenge gaan we dan ook veel variëren met verschillende kleuren!

Recepten met groente;

  • Ontbijt – Courgette Koekjes
  • Lunch – Spruitjes Soep
  • Diner – Avocado Spaghetti met Cherrytomaatjes
Je kunt de recepten vinden in het speciale Groente Challenge e-book.

Ik ben benieuwd welke kleuren jij vandaag allemaal gaat eten!

Groente Challenge